poniedziałek, 27 maja 2013

CIASTO TOFFINEK




Rozpływająca się w ustach pianka kawowa z masą toffi na czekoladowym biszkopcie. Przepyszne! Przepis znalazłam w wydaniu specjalnym gazetki „Przyślij przepis” – Ciasta i ciasteczka. Zmieniłam trochę proporcje dostosowując je do odpowiadającej mi wielkości ciasta i zrezygnowałam z biszkoptów zatapianych w masie toffi, bo wydawały mi się tutaj zupełnie zbędne. Polecam!

Biszkopt:
  • 3 jajka
  • ½ szkl. mąki
  • ½ szkl. cukru
  • ½ łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 ½ łyżki kakao
Masa toffi:
  • 375 ml śmietany kremówki 36%
  • 3 łyżeczki żelatyny
  • 400 g czekoladowej masy krówkowej
  • 1 łyżka kawy rozpuszczalnej
Masa śmietanowa:
  • 375 ml śmietany kremówki 36%
  • ¾ łyżki cukru pudru
  • 2 łyżeczki żelatyny
  • 3 kostki czekolady
Do nasączania:
  • ½ łyżki kawy rozpuszczalnej

Biszkopt: Białka ubijamy na sztywno, dodajemy cukier, żółtka i na sam koniec delikatnie mieszamy z przesianą mąką z kakao i proszkiem do pieczenia. Wylewamy na blaszkę o wym. 22 x 26 cm wyłożonej papierem do pieczenia i pieczemy ok. 15 min w temp. 1800C.
Ostudzony biszkopt nasączamy kawą rozpuszczoną w ½ szkl. wody.

Masa toffi: Łyżkę kawy rozpuszczamy w ¼ szkl. gorącej wody. Żelatynę również rozpuszczamy w ¼ szkl. gorącej wody. Studzimy.
Śmietanę ubijamy na sztywno. Miksując na wolniejszych obrotach dodajemy stopniowo masę krówkową, kawę i żelatynę. Masę wykładamy na biszkopt i schładzamy w lodówce.

Masa śmietanowa: Śmietanę ubijamy na sztywno z cukrem pudrem. Żelatynę rozpuszczamy w ¼ szkl. gorącej wody, lekko studzimy i mieszamy z ubitą śmietaną. Wykładamy na masę toffi i dekorujemy roztopioną czekoladą. Chłodzimy w lodówce.

14 komentarzy:

  1. Bardzo lubię piankowe ciasta. To musiało być pyszne, bo wygląda bardzo zachęcająco :) Zapraszam do siebie na babeczki z lemon curd ;) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Coś musiałem zrobić nie tak bo zważyła mi się masa toffi. Na szczęście w niczym to nie przeszkodziło, jedynie w wyglądzie (Małe białe kropeczki). Wszystko się zgęstło i jest smaczne ;) Polecam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo pyszne ciasto!!! Wszystkim smakowało i szybciutko zniknęło ze stołu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. witam serdecznie a skąd pani bierze krówkową masę czekoladową?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest taka w sprzedaży. Można ją znaleźć zarówno w większych, jak i mniejszych sklepach. Życzę powodzenia!

      Usuń
  5. a czy można ją czymś zastąpić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamiast masy czekoladowej można użyć zwykłej masy toffi (można ją przygotować samodzielnie gotując słodkie mleko skondensowane w puszce zanurzonej w wodzie przez 2-3 godziny) i dodatkowo dodać 50 - 100 g gorzkiej czekolady rozpuszczonej w kąpieli wodnej. Z dodawania czekolady można też zrezygnować całkowicie uzyskując w ten sposób piankę o smaku toffi - też będzie pysznie.

      Usuń
  6. Z tego przepisu korzystałam już nie raz. Ciasto obłędnie pyszne.
    Czy mogę wiedzieć jak Pani zrobiła te śliczne fale na wierzchu ciasta ?
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, że ciasto spotkało się z Pani uznaniem;)
      Fale wykonuję plastikową, ząbkowaną łopatką cukierniczą w kształcie szerokiego grzebienia. Dostałam ją dawno temu jako gratis przy zakupie tortownicy, ale pewnie można takie znaleźć w większych sklepach gospodarstwa domowego lub po prostu wyciąć szerokie ząbki na kawałku plastiku lub sztywnego kartonu. Pozdrawiam!

      Usuń
  7. Bardzo dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nigdzie nie mogę znaleźć łopatki cukierniczej. A ciasto wygląda jak z cukierni. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jest to rzeczywiście coś w tym stylu, tylko ja mam dużo prostszą. Moja to plastikowy prostokąt z jednym bokiem wyciętym w duże zęby. Można zrobić coś takiego samemu z kawałka tekturki. I nie wiedziałam, że taki przyrząd nazywa się grzebieniem;).

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam.Ciasto robiłam już nie raz z tego przepisu. Ale nie wygląda tak ślicznie jak Pani. Nigdzie nie mogę kupić takiej tortownicy z grzebieniem. Chyba jest już nie dostępna. A może Pani pamięta z jakiej firmy jest ta tortownica. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę nie szukać tortownicy, tylko raczej kawałka plastiku z ząbkowanym brzegiem. Może być w sklepie z artykułami gospodarstwa domowego lub na Allegro, ale trudno mi podać dokładną nazwę. Można też coś takiego wykonać samodzielnie z kawałka tekturki lub zrobić fale zwykłym widelcem. U mnie jest to zwykły prostokąt o wymiarach mniej więcej 10 cm na 7 cm i jeden dłuższy brzeg ma ząbki, którymi przejeżdżam po wierzchu ciasta. Trzeba to zrobić oczywiście zanim masa śmietanowa stężeje. Widelec o szeroko rozstawionych zębach powinien dać podobny efekt.

      Usuń