sobota, 28 września 2013

PAPRYKA MARYNOWANA




Paprykę wg tego przepisu przygotowuję już od wielu lat i zawsze wychodzi super pyszna i chrupiąca. Zimą wykorzystuję ją jako dodatek do sałatek, dań obiadowych i do kanapek. A najpyszniejsza jest wyjadana prosto ze słoika. Polecam!

  • 2 kg papryki
  • 3 ziarenka ziela angielskiego na słoik
  • kilka ziaren gorczycy na słoik
  • 1 łyżka oleju na słoik
  • 1 liść laurowy na słoik
Zalewa:
  • 6 szkl. wody
  • 1 szkl. octu
  • 6 płaskich łyżek cukru
  • 3 płaskie łyżeczki soli

Paprykę myjemy, pozbawiamy gniazd nasiennych i kroimy w szerokie paski. W garnku zagotowujemy wodę, wrzucamy do niej pokrojoną paprykę i gotujemy 5 min. Odcedzamy i układamy ciasno w słoikach. Do każdego z nich dodajemy gorczycę, ziele angielskie i liście laurowe.
Składniki zalewy zagotowujemy i gorącą zalewamy słoiki z papryką. Na wierzch każdego z nich wylewamy po 1 łyżce oleju. Zakręcamy i odstawiamy do góry dnem na ok. 30 min. Nie pasteryzujemy.

74 komentarze:

  1. Jaki ocet ilu procentowy.czy 10% czy 6%.?

    OdpowiedzUsuń
  2. Wychodzi super

    OdpowiedzUsuń
  3. zrobilam juz dwa razy !!!wspaniala!! NAJLEPSZY PRZEPIS

    OdpowiedzUsuń
  4. Mmmm... Zrobię mężowi :) Niech się chłopak cieszy;)

    OdpowiedzUsuń
  5. ile wynosi czas marynowania?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Papryka marynuje się do czasu aż ją zjemy. Czyli czasami zaledwie kilka dni, a czasami kilka miesięcy. Myślę, że już po 4 - 5 dniach można robić pierwsze próby konsumpcyjne;). Smacznego!

      Usuń
  6. A ja kurcze zapomniałam o oleju! :/ i co teraz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że nie będzie to miało dużego wpływu na całoś i papryka uda się znakomicie. Proszę się nie martwić. Pozdrawiam!

      Usuń
  7. Witam,
    dwa kilo papryki na ile słoików wychodzi ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta porcja mieści się w 5 słoikach o pojemności 750 ml. Jeśli użyjemy mniejszych słoików wyjdzie ich oczywiście więcej. Wszystko zależy też od tego jak ciasno ułożymy w nich paprykę. Pozdrawiam!

      Usuń
  8. Czy bez pasteryzacji wyjdzie na pewno??? Nigdy tak nie robiłam, przeważnie się pasteryzuje :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co roku robię wg tego przepisu nie pasteryzując i jeszcze żaden słoik się nie popsuł. A zdarza się często, że ostatnie zjadamy po roku od przygotowania. Trzeba jedynie zwrócić uwagę, aby na pewno wszystkie pokrywki i słoiki były dobre, nie wyszczerbione. Zalewamy gorącą zalewą, tuż po zagotowaniu, szybko zakręcamy i odstawiamy do góry dnem. Proszę śmiało wypróbować. Nie pasteryzuję też żadnych dżemów i syropów i zapewniam, że żadne się nie psują. Jeśli jednak Pani nie przekonałam, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby poddać paprykę krótkiej pasteryzacji, dla dodatkowej pewności - ale niezbyt długo, wystarczy po 5 minut od zagotowania. Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  9. czy można dać mniej cukru,mam cukrzycę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, ale zalewa będzie wtedy mniej słodka i smak papryki odrobinę się zmieni.

      Usuń
  10. Właśnie zrobiłam papryczkę według pani przepisu!!!Szybciutko,czyściutko w kuchni i słoiczki wyglądają ślicznie!!!Jeśli smakuje tak jak wygląda to na pewno będę przepis polecać dalej!!!Dziękuje i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem pewna, że będzie smakowała:) Ja również zabieram się dzisiaj do tegorocznej porcji marynowanej papryczki. Serdecznie pozdrawiam!

      Usuń
  11. Chciałam zapytać czy może być bez liścia laurowego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Liść laurowy występuje tu jako przyprawa, nadająca marynacie lekko korzennego smaku. Myślę, że bez większej szkody dla całości można z niego zrezygnować, jeśli jest taka potrzeba. Pozdrawiam!

      Usuń
  12. Witam, czy do marynowania nadaje się też żółta papryka? Wyglądałoby ładnie gdyby było kolorowo
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, oczywiście można użyć papryki w każdym kolorze. Dodając żółtą i na przykład jeszcze zieloną będziemy mieli ładny, kolorowy słoik.

      Usuń
    2. Dziękuję za szybką odpowiedź, zabieram się do pracy :)

      Usuń
  13. Ja dzisiaj właśnie zamarynowałam papryczki. Zobaczymy czy też mi wyjdą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam kciuki, żeby smakowały! Bo że wyjdą, to wiem na pewno:)

      Usuń
  14. Witam!
    A co Pani myśli o czosnku, zawsze dodawałam, teraz chcę zrobić z tego przepisu i nie wiem czy zrezygnować z czosnku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do tego przepisu nigdy czosnku nie dodawałam. Radzę zrobić bez, wg przepisu i spróbować czy taka wersja papryki Pani odpowiada (a zapewniam, że jest pyszna) i ewentualnie następnym razem dodać czosnek, gdyby go Pani brakowało. Życzę przyjemnej pracy przy przetworach i pozdrawiam!

      Usuń
  15. Dziękuję bardzo za odpowiedź, spróbuję tak jak mi Pani poradziła. Również pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie wiem czy odpowiedź dotrze na czas, ale zapytam: czy 5 minut gotować o momentu wrzucenia papryczki do wody czy od momentu zagotowania się papryki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można to uzależnić od tego, czy lubimy kiedy papryka jest lekko twardawa i chrupiąca - wtedy 5 minut od wrzucenia na wrzątek, czy wolimy bardziej miękką - wtedy 5 minut od zagotowania. Najbardziej lubię taką pół na pół. Wrzucam paprykę na wrzątek i trzymam ją w nim do momentu ponownego zagotowania - zwykle tyle wystarczy. Mam nadzieję, że jednak zdążyłam na czas i pomogłam:)

      Usuń
  17. Tak, dziękuję bardzo za dokładne informacje.

    OdpowiedzUsuń
  18. Moje pierwsze papryczki się marynują :)
    Zabrakło mi w przepisie informacji odnośnie wielkości słoików, jakie Pani używa. Ja robiłam małe (ok. 250ml), i jakkolwiek zalewy wyszło mi idealnie na 5 słoiczków, tak nie byłam pewna ile przypraw wrzucić :( troszkę zmniejszyłam ich ilość na słoik.

    OdpowiedzUsuń
  19. Dzień dobry #panimagoga.
    Jako że po raz pierwszy będę brał się za marynowanie papryki, mam pytanie odnośnie czasu w jakim muszą pozostać słoiki odwrócone, wystarczy to 30 minut i stawiać je normalnie dnem do dołu :) ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie wystarczy 30 minut. Stanie do góry nogami może trwać nawet krócej. Chodzi o to, aby spasteryzować powietrze znajdujące się między pokrywką a powierzchnią marynaty (bo nigdy nie nalewamy zalewy do samej krawędzi słoika). Jeśli słoiki były dobrze umyte, nie wyszczerbione, a pokrywki czyste i szczelne, zakręcane tuż po wlaniu gorącej zalewy, nie ma nawet bezwzględnej konieczności odwracania (testowałam wielokrotnie!). Robię to głównie dla dodatkowej pewności. Kiedy słoiki wystygną wszystkie nakrętki powinny się dobrze zassać, co łatwo sprawdzić naciskając na nie od góry. Kiedy będą lekko wklęsłe (ale nie zawsze jest to widoczne) i stawiające opór, słoiki będą ok. A kiedy pokrywka będzie się uginała pod naciskiem palca i ponownie odskakiwała w górę, to znak że coś jest nie tak. Taką paprykę najlepiej zjeść w pierwszej kolejności lub wymienić słoik lub pokrywkę i zaprawić od nowa. Przepraszam za trochę zbyt długi opis, ale chciałam wyjaśnić ewentualne niejasności. Życzę powodzenia i samych udanych przetworów! Pozdrawiam;)

      Usuń
  20. Witam, bardzo dziękuję za udostępnienie przepisu. Zrobiłam papryczki i sa rewelacyjna, szczerze polecam ten przepis. Pozdrawian

    OdpowiedzUsuń
  21. Czy do zalewy można użyć wody w której gotowała się papryka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za odpowiedź. To będzie mój pierwszy raz ze słoikami:-) zaraz zaczynam. Łukasz.

      Usuń
    2. A więc powodzenia! Trzymam kciuki, aby paprykowy sukces stał się motywacją do kolejnych słoikowych prób;)

      Usuń
  22. Przepis rewelacja, papryka krucha, pyszna. Jednak następnym razem dodam troszkę mniej octu a więcej soli. Dziękuję za super przepis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  23. Czy zamiast octu spirytusowego można użyć jabłkowy. Wydaje się , że jest zdrowszy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie używałam octu jabłkowego do przetworów, więc nie mogę doradzić w tej sprawie.

      Usuń
  24. A co z cebula? moza dodac cebulę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie dodaję cebuli do papryki marynowanej w ten sposób. Można podjąć taką próbę, ale najlepiej skorzystać z przepisu, który cebulę przewiduje.

      Usuń
  25. zapomialam cukru ????masakra i co teraz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chmmm...no nie bardzo wiem co doradzić...Papryka zamarynuje się w zalewie octowej i na pewno da się zjeść, ale nie będzie już taka smaczna. Chyba odkręciłabym wszystkie słoiki, zlała zalewę do garnka i ponownie zagotowała z cukrem.

      Usuń
  26. Witam, mam pytanie te łyżeczki to małe do herbaty czy duże jak do zupy ?? Dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam! W przepisie używam obu pojęć i łyżeczki i łyżki. Łyżeczka to taka jak do herbaty, wg ogólnie przyjętych norm powinna mieć 5 ml pojemności, natomiast łyżka stołowa do zupy 15 ml. W związku z czym, np do zalewy, dodajemy 6 łyżek po 15 ml cukru i 3 łyżeczki po 5 ml soli. Osobiście używam poręcznego kompletu miarek, który wygląda jak kilka połączonych łyżeczek różnych wielkości. Bardzo polecam - jest to niedrogi, a bardzo przydatny gadżet.

      Usuń
    2. Dziękuję za wyjaśnienie - poniekąd bardzo ważne ! :)

      Usuń
  27. Wspaniały przepis. W końcu wyszła mi papryka dzięki temu że robiłam z tego przepisu. Dziękuje bardzo ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się! Dobry przepis to podstawa;) Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  28. Mam ocet 25% lub 5% i co teraz? Marzy mi sie ta papryka...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że to żaden problem;) Chodzi głównie o uzyskanie odpowiedniego smaku zalewy. Mając ocet 25% dałabym w tym przypadku pół szklanki octu na sześć i pół szklanki wody, a używając octu 5% dwie szklanki octu na cztery szklanki wody. Powinno wyjść podobnie. Wiem, że istnieją specjalne wzory chemiczne na przeliczanie tych zależności (można poszukać w internecie), ale ja zwykle przeliczam sobie "na oko" i też wychodzi. Pozdrawiam i życzę powodzenia!

      Usuń
  29. Czy mogłabym liczyć na pomoc w przeliczeniu proporcji na słoik 10 litrowy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnych proporcji nie jestem w stanie podać.Jeśli papryka po ugotowaniu będzie miękka i giętka, wejdzie jej bardzo dużo, jeśli pół-twarda (taka jest najlepsza), wejdzie jej mniej. Tak jak pisałam w komentarzach wyżej z tej porcji robię zwykle ok 5 słoików o pojemności 750 ml. Wychodząc z tego przelicznika całość zajęłaby niecałe 4 litry, a więc na słoik 10 litrowy należałoby zwiększyć wszystkie składniki dwu- lub trzykrotnie. Zrobiłabym z 6 kg papryki, a gdyby coś zostało można dołożyć jakiś mały słoik. Z zalewą chyba mniejszy problem, bo z łatwością można jej dorobić na bieżąco. Na początek zrobiłabym z podwójnej porcji, bo tyle powinno wystarczyć. Oleju na górę słoika wystarczą 3-4 łyżki. To tylko takie teoretyczne wyliczenia, ale mam nadzieję, że pomogą.

      Usuń
  30. Dziękuję za odpowiedź. A czy w słoiku z plastikową nakrętką zamarynują się bez problemu? Czy musi być metalowa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety w tym przypadku nie pomogę, bo nie mam doświadczeń z plastikowymi nakrętkami. Używam wyłącznie metalowych i tylko w ich przypadku mogę ręczyć, że się uda.

      Usuń
  31. wg mnie najlepsza papryka jaka kiedykolwiek marynowalam .. strasznie dziekuje za przepis ... Ala

    OdpowiedzUsuń
  32. będe robic jesze jakiego przepisu nie miałam

    OdpowiedzUsuń
  33. Czy z samej zielonej papryki przepis będzie tak samo dobry??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie robiłam zielonej papryki z tego przepisu. Teoretycznie myślę jednak, że będzie tak samo dobra.

      Usuń
  34. Tak .Zdecydowanie najlepszy przepis.Dziękuję za niego.Pozdrawiam Gosia

    OdpowiedzUsuń
  35. Natrafiłam w zeszłym roku na Twój przepis,przepyszna ta papryka.Może masz jeszcze takie dobre przepisy.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam do zakładki z przetworami, jest tam całe mnóstwo dobrych przepisów :)

      Usuń
  36. Przeglądałam Małgosiu Twoje wszystkie przepisy,myślę,że coś jeszcze wypróbuję.Uwielbiam piec to coś wybiorę.Pozdrawiam Jadzia

    OdpowiedzUsuń
  37. Czy do ostrej papryki również można wykorzystać ten przepis?

    OdpowiedzUsuń
  38. Nie próbowałam, ale wydaje mi się, że rodzaj papryki nie ma tutaj dużego znaczenia i teoretycznie z każdą powinno się udać.

    OdpowiedzUsuń
  39. Jak nie dodałam soli czy coś się stanie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic się nie stanie, papryka i tak się zamarynuje, tylko w smaku będzie troszkę inna. Tej soli nie ma w przepisie zbyt dużo, więc myślę że i bez niej będzie nie najgorsza.

      Usuń
  40. WITAM!Bardzo dobry przepis.DZIĘKUJĘ!!!Polecam zapracowanych.

    OdpowiedzUsuń
  41. Fajny przepis, polecam robiłam i wyszło znakomicie!

    OdpowiedzUsuń
  42. Najlepszy przepis jaki miałam na papryke dzękuje!

    OdpowiedzUsuń
  43. Jaką pojemność miała szklanka na ocet i wodę,250ml czy mniejsza?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szklanka we wszystkich moich przepisach ma zawsze 250 ml.

      Usuń