wtorek, 1 października 2013

AROMATYCZNE BURACZKI NA ZIMĘ




Tarte buraczki na zimę przez wiele lat robiłam metodą „na oko” i całkiem dobrze mi to wychodziło, mimo że co roku smakowały trochę inaczej. Ale kiedy wypróbowałam ten przepis i okazało się, że buraczki mają idealny smak, inaczej już nie robię. Słodko-kwaśne, aromatyczne i niezwykle smaczne – dokładnie takie jak lubimy. Prace najlepiej rozłożyć sobie na dwa dni. Pierwszego dnia wieczorem gotujemy buraki i zalewę, a następnego je łączymy i pasteryzujemy. Z tej porcji wychodzi ok. 12 słoików o pojemności 500 ml.

  • 6 kg buraków
Zalewa:
  • 3 szkl. cukru
  • 2 szkl. octu
  • 6 średnich cebul
  • 6 ząbków czosnku
  • 15 ziaren ziela angielskiego
  • 15 ziaren pieprzu
  • 15 listów laurowych
  • 6 goździków
  • 2 łyżki soli

Buraki myjemy i gotujemy do miękkości (buraki średniej wielkości gotowałam ok. 45 min). Studzimy, obieramy i ścieramy na dużych oczkach tarki.
Cebule i czosnek obieramy i drobno kroimy. Łączymy z pozostałymi składnikami zalewy i zagotowujemy. Odstawiamy na ok. 12 godz. Odcedzamy i wlewamy do buraków. Dobrze mieszamy i przekładamy do słoików.
Pasteryzujemy 20 min.

Przepis znalazłam w gazecie „Domowe przetwory” z 2010 r.

46 komentarzy:

  1. Dziękuję za wspaniały przepis :-) Troszkę zmodyfikowałam ilość octu w zalewie i zastąpiłam go w połowie wodą (ze względu na dzieci) Efekt był taki, że zamiast kanapki z wędliną, to jadły kanapki z burakami :-)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. po jakim czasie buraczki sa dobre do jedzenia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie otwierałam ich tuż po zrobieniu, więc dokładnie nie wiem. Najlepiej dać im kilka dni... Myślę że po 4-5 dniach powinny być już odpowiednio zamarynowane i pełne smaku.

      Usuń
  3. Zimowa delicja.......
    dobre już są po 24 godz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! To super wiadomość dla niecierpliwych;)

      Usuń
  4. Te buraczki też dzisiaj będę robić. Mój synek i mąż bardzo lubią buraczki do obiadu.

    OdpowiedzUsuń
  5. buraki scieramy na tarce 2 dnia, czy pierwszego? przepraszam, ze takie pytania ale to beda moje pierwsze przetwory z buraczkow :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całe buraki gotuję wieczorem pierwszego dnia. Odstawiam je w garnku na całą noc do przestudzenia. Następnego dnia obieram je i ścieram na tarce. Potem łączę z zalewą, która również nabierała mocy przez całą noc i do słoików. Powodzenia, trzymam kciuki żeby wszystko się udało!

      Usuń
  6. buraczki gotuje sie pod przykryciem czy bez? czy nie ma roznicy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zwykle przykrywam pokrywką do momentu aż się zagotują (bo dzięki temu nastąpi to szybciej), a potem lekko uchylam, aby nie wykipiały.

      Usuń
  7. Ile wody do zalewy dodać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wody sie nie dodaje, nie ma jej w przepisie..wczoraj ugotowalam buraki i dzis robie reszte, zobaczymy jak wyjdzie :)

      Usuń
  8. Ja robie z papryka... Zrobilam juz z 18 kilogramow :) przez zime znikna ze spizarki ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robiłam już z kapustą i z chrzanem, ale z papryką jeszcze nie... Wyobrażam sobie, że muszą być pyszne. I gratuluję pracowitości - 18 kg to naprawdę spora ilość.

      Usuń
  9. Witam, chciałabym zapytać czy cebule i czosnek dodaje się razem z zalewą do buraczków czy zalewę odcedza się

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zalewę odcedzamy i do buraczków wlewamy sam płyn bez cebuli, czosnku i przypraw.

      Usuń
  10. czy mozna dostac przepis na buraczki z papryka lub czosnkiem?

    OdpowiedzUsuń
  11. Podaje przepis.
    Buraczki z papryką

    Składniki:
    3 kg buraków
    10 strąków czerwonej papryki
    5 średnich cebul
    szklanka octu
    szklanka cukru
    sól

    Przygotowanie:

    Buraki ugotować, wystudzić, obrać i zetrzeć na tarce o dużych oczkach.
    Oczyszczoną paprykę i cebulę . Ocet, cukier i sól zagotować ze szklanką wody, dodać cebulę i paprykę. Gotować ok. 15 min. Dodać buraki i gotować jeszcze 10 min. Wypełnione słoiki pasteryzować minimum 15 min.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, sama chętnie skorzystam najbliższej jesieni!

      Usuń
    2. Troszkę uciekło z przepisu Buraczki z papryką, naprawiam błąd. Cebulę pokroić w piórka, a paprykę w cienkie słupki. To brakująca część przepisu.

      Usuń
    3. No i zrobiłam w tym roku buraczki z papryką. Wyszły pyszne. Przepis już na blogu: http://smakiogrodu.blogspot.com/2015/09/buraczki-z-papryka-do-soikow-na-zime.html

      Usuń
  12. Uwielbiam dania z buraczków , w/w przepis jest rewelacyjny !! domownikom tak zasmakowały , że to co zobiłam na zimę 12kg ( początki zapraw ) zostały skonsumowane , pozdrawiam i wielkie dzięki za super przepis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też wciąż jeszcze jestem w trakcie uzupełniania tegorocznych zapasów na zimę. Cieszę się, że mogłam się podzielić przepisem. Pozdrawiam i życzę pełnych półek pysznych przetworów!

      Usuń
    2. do przepisu można użyć octu jabłkowego?

      Usuń
    3. Z pewnością można, ale w związku z tym, że tego nie próbowałam nie podam dokładnych proporcji. Ocet jabłkowy jest delikatniejszy od zwykłego wiec pewnie trzeba go dodać więcej niż w przepisie. Z drugiej strony jest bardzo zdrowy wiec jeśli buraczki wyjdą równie smaczne to będzie to zmiana na plus.

      Usuń
    4. czy buraczki mozna zrobic bez octu

      Usuń
    5. W tym konkretnym przepisie ocet jest niezbędny. Z pewnością istnieją przepisy bez użycia octu, jednak buraczki wychodzą wtedy zupełnie inne, raczej na słodko. Radzę poszperać w internecie i znaleźć coś dokładnie dla siebie.

      Usuń
    6. Ocet jabłkowy przeważnie ma moc 5%, dlatego trzeba go dodać podwójną ilość.

      Usuń
  13. sprawdzę i podzielę się wrażeniami:-)

    OdpowiedzUsuń
  14. po starciu buraczków wycisnęło się z nich dużo soku, czy go odlać przed dodaniem zalewy? (ścierałam w tzw " Kasi")

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sok z buraczków zdecydowanie zostawiamy. To samo zdrowie.

      Usuń
  15. Chodziło mi o to czy należy go oddzielić czy zalewę dodać do niego. Dziękuję z góry za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sok zostawiamy razem z buraczkami (też ścieram na "Kasi", więc rozumiem, że ten sok zebrał się w tym samym naczyniu co starte buraczki)i do tych buraczków z sokiem wlewamy gotową zalewę. Po wymieszaniu przekładamy do słoików, nabierając masę tak, aby cały płyn zbierający się na dnie również rozdzielić po równo do każdego słoika.

      Usuń
    2. Właśnie o to mi chodziło:) dziękuję ślicznie za przepis i podzielę się wrażeniami po odstaniu słoików :)

      Usuń
    3. Cieszę się, że mogłam pomóc;) Pozdrawiam!

      Usuń
  16. Super przepis,dziękuję buraki są przepyszne.

    OdpowiedzUsuń
  17. Buraczki uwielbiam jeść jesienią i zimą :D

    OdpowiedzUsuń
  18. Czy po pasteryzacji słoiki odwracamy do góry dnem i na jak długo czy nie potrzeba odwracać ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są różne szkoły - jedni odwracają, inni nie. Ja po pasteryzacji nigdy nie odwracam słoików. Kiedy przestygną sprawdzam tylko, czy wszystkie wieczka się zassały (są lekko wklęsłe po środku i nie odskakują po naciśnięciu palcem. Jeżeli któryś budzi moją wątpliwość odstawiam go do lodówki do bieżącego spożycia, a resztę wynoszę do piwnicy.

      Usuń
  19. Buraczki są pyszne. Robię je kolejny raz :)

    OdpowiedzUsuń
  20. bardzo,bardzo smaczne,jak dobrze ze trafiłam na ten przepis dziekuje za całego bloga,jest super

    OdpowiedzUsuń
  21. Fantastyczny przepis. Właśnie takiego szukałam. To smak buraczków Mojej Mamy ❤️ Dziękuję!!!

    OdpowiedzUsuń
  22. Witamy czego ta Zalewa z cukru i octu?jest jej bardzo mało.🤔

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zalewa jest tylko do smaku. Taka ilość w zupełności wystarczy.

      Usuń