sobota, 10 sierpnia 2013

PRZECIER OGÓRKOWY NA ZIMĘ




Zupa ogórkowa, jak już kiedyś pisałam, należy do naszych ulubionych, więc ogórków kiszonych robię co roku bardzo dużo. Aby ułatwić jej przygotowanie zimą od niedawna robię też przecier ogórkowy. Metoda nieskomplikowana a zupa z nim powstaje w mig. Polecam!

  • ogórki gruntowe
  • czosnek
  • korzeń chrzanu
  • sól kamienna
  • gałązki kopru z nasionami
  • do wyboru: liście pora i selera, liście chrzanu, liście wiśni lub porzeczki

Zagotowujemy wodę dodając po 1,5 łyżki soli na każdy litr wody. Lekko studzimy.
Na dnie dużego słoja układamy gałązkę kopru, wybrane liście a potem dość ciasno umyte ogórki. Dodajemy oczyszczone i pokrojone kawałki chrzanu i czosnku. Na wierzchu ponownie układamy gałązkę kopru oraz wybrane liście. Zwykle daję takie, które mam pod ręką – najczęściej są to liście pora i selera. Zalewamy lekko ciepłą zalewą solną, zakręcamy i odstawiamy w jasne miejsce na ok. 2 – 3 tygodnie. Po tym czasie ogórki powinny zmienić kolor a zalewa po wstępnym zmętnieniu zacznie się przejaśniać. Będzie to znak, że ogórki są już wstępnie ukiszone.
Wyciągamy je ze słoja, zachowując zalewę. Ogórki ścieramy na tarce, tak jak na zupę ogórkową, ze skórką lub bez, jak kto lubi. Moja metoda jest taka, że przekrawam ogórki wzdłuż na pół i trzymając je od strony skórki, całe wnętrze ścieram na tarce, a pozostałości skórki wyrzucam.
Starte ogórki przekładamy do słoików do mniej więcej 2/3 wysokości, uzupełniając do pełna zachowaną zalewą. Słoiki zakręcamy i pasteryzujemy 10 min. 


Zapasy na zimę - I edycja 2013 Ogórki do słoików marsz

5 komentarzy:

  1. a jak nie mam zalewy???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogórki kiszone mają w sobie już pewną ilość soków, więc jeśli zetrzemy je na tarce i napełnimy nimi słoiki do pełna wraz z wytworzonym sokiem to też powinno się udać. Ale przyznam szczerze, że sama tak nie próbowałam.

      Usuń
  2. a ja robię w ten sposób że scieram ogórki na grubych oczkach sole dodaje koperek pokrojony czosnek wszystko mieszam wkładam do słoiczków zakręcam odstawiam isą gotowe do

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słyszałam o takim sposobie, ale sama nie robiłam. Może spróbuję za rok;)

      Usuń
  3. witam robilam wlasnie w ten sam sposób, uwielbiam ogorasy

    OdpowiedzUsuń