niedziela, 9 listopada 2014

BIGOS NA GOLONCE




Każdy bigos smakuje inaczej. Mój jest zwykle z przewagą białej kapusty, bo taki lubimy najbardziej. Zasadą jest też, że robię go z dużej ilości, aby część zamrozić na zapas. Nigdy nie trzymam się jakiegoś konkretnego przepisu, tylko dodaję intuicyjnie to, co mi pasuje. Tym razem bigos powstał na dużej, wieprzowej golonce. Dodałam jeszcze wędzonego boczku, a z innych wędlin zrezygnowałam, bo był już dostatecznie tłusty i kaloryczny. Udał się znakomicie – jak to bigos!

  • 1 kg kiszonej kapusty
  • 1 główka białej kapusty (2 – 3 kg)
  • 1 golonka wieprzowa (1,3 – 1,5 kg)
  • 30 – 40 dag wędzonego boczku
  • 2 duże cebule
  • 2 garści suszonych grzybów
  • 1 garść suszonych śliwek
  • 20 dag koncentratu pomidorowego
  • 1 szklanka czerwonego wytrawnego wina
  • 4 liście laurowe
  • 4 ziarenka ziela angielskiego
  • 1 łyżka majeranku
  • ½ łyżeczki kminku
  • 1 łyżeczka cukru
  • sól, pieprz
  • olej

Suszone grzyby namaczamy dzień wcześniej w 1 szklance wody. Następnego dnia grzyby drobno kroimy i razem z wodą, w której się moczyły dodajemy do kapusty kiszonej (nie siekamy jej i nie odciskamy). Dodajemy całą golonkę wieprzową oprószona solą i pieprzem, liście laurowe i ziele angielskie. Zalewamy 2 szklankami wody i gotujemy pod przykryciem ok. 1 godziny (lub 30 minut pod pokrywą szybkowarową na poziomie turbo). Golonkę wyjmujemy, mięso oddzielamy od skóry i kości i kroimy w kostkę.
Białą kapustę drobno szatkujemy, lekko solimy i zalewamy 2 szklankami wody. Gotujemy przez 10 – 15 minut, aż zmniejszy swoją objętość.
Cebule i boczek kroimy w kostkę, podsmażamy na oleju. Dodajemy do białej kapusty razem z pokrojoną golonką i ugotowaną kiszoną kapustą z grzybami. Dodajemy koncentrat pomidorowy, wino, majeranek, kminek, cukier i lekko przesiekane suszone śliwki. Gotujemy na małym ogniu ok. 1 godziny, od czasu do czasu mieszając. Pod koniec doprawiamy solą i pieprzem do smaku.

3 komentarze:

  1. Tłusty kaloryczny bigos ale właśnie o taki nam chodzi, taki jest najlepszy :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajny... czas brać się za robotę hehee

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakiej marki wino proponujecie do bigosu? Bo ja kiedyś dodałem zwykłego czerwonego wytrawnego i mi smak zepsuło.

    OdpowiedzUsuń