czwartek, 27 sierpnia 2015

SZCZAW DO SŁOIKÓW NA ZUPĘ SZCZAWIOWĄ




Do szczawiu mam wielki sentyment. Dawniej, kiedy najpyszniejszą zupę szczawiową na świecie gotowała moja babcia Rózia, szczaw zbierałam z siostrami na okolicznych miedzach. Potem trochę o nim zapomniałam, do czasu aż kępki dorodnego szczawiu zobaczyłam w ogródku teściowej. Od niej właśnie dostałam pierwsze własne sadzonki oraz instrukcje, jak przygotować szczaw do słoików. Od tamtej pory moja plantacja szczawiu znacznie się rozrosła, a rodzina z apetytem zajada się zupą szczawiową kilka razy do roku. Liście szczawiu zawierają sporo potasu, żelaza, wapnia i witaminy C. Nie należy jednak zapominać, że poza tymi dobroczynnymi związkami zawierają też pewne ilości niezbyt zdrowych szczawianów, dlatego nie należy ich jadać zbyt często i w dużych ilościach.

  • szczaw
  • sól
  • woda

Świeżo zebrany szczaw pozbawiamy sztywnych łodyg i dokładnie płuczemy. Liście drobno siekamy i przekładamy do garnka. Zalewamy niewielką ilością wody (mniej więcej do ¼ wysokości szczawiu) i zagotowujemy. Szczaw ściemnieje i znacznie zmniejszy swoją objętość. Gotujemy 1 – 2 minuty. Dodajemy sól (1 łyżkę na mniej więcej 1 litr pulpy szczawiowej). Mieszamy i przekładamy do słoików. Pasteryzujemy 15 – 20 minut.

PROPOZYCJE WYKORZYSTANIA

 Zupa szczawiowa








Krupnik ze szczawiem
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz