środa, 21 lutego 2018

BIGOS Z KAPUSTY KISZONEJ I WŁOSKIEJ




Potrawa zwana bigosem daje nam duże pole do popisu. Każdy wrzuca co lubi przywołując smaki z dzieciństwa lub szukając całkiem nowych połączeń. Osobiście nie jestem przywiązana do żadnej konkretnej receptury i za każdym razem gotuję trochę „na oko” z tego co akurat mam pod ręką. Tym razem kapustę kiszoną połączyłam w proporcji pół na pół z kapustą włoską, której pół sporej główki zostało mi z innego dania. Nie dodawałam też żadnego mięsa poza kiełbasą jałowcową, dzięki czemu, jak na bigos, wyszło mi danie niemalże ekspresowe.

  • 1 kg kapusty kiszonej
  • 1 kg kapusty włoskiej (pół główki)
  • garść suszonych grzybów
  • garść suszonych śliwek
  • 1 duża cebula
  • 1 pęto kiełbasy jałowcowej
  • 3 liście laurowe
  • 3 ziarenka ziela angielskiego
  • 1 – 2 łyżki koncentratu pomidorowego
  • 1 – 2 łyżki oleju
  • 1 – 2 łyżeczki cukru
  • 1 łyżeczka tymianku
  • sól i pieprz do smaku

Grzyby zalewamy szklanką zimnej wody i odstawiamy przynajmniej na 1 godzinę. Po tym czasie gotujemy 10 minut w tej samej wodzie. Odsączamy i kroimy w paseczki, a wodę w której się gotowały zachowujemy.
Kapustę kiszoną lekko siekamy i przekładamy do garnka. Dodajemy wodę po gotowaniu grzybów, grzyby pocięte w paseczki, garść śliwek, liście laurowe, ziele angielskie, cukier i pieprz do smaku. Gotujemy 20 minut.
Kapustę włoską drobno szatkujemy, zalewamy szklanką wody, oprószamy solą i gotujemy ok. 20 minut – do miękkości.
Cebulę obieramy i kroimy w drobną kostkę. Szklimy na rozgrzanym oleju. Dodajemy kiełbasę pokrojoną w talarki lub półksiężyce i podsmażamy mieszając przez 2 – 3 minuty.
Do garnka z kiszoną kapustą przekładamy kapustę włoską i cebulę z kiełbasą. Dodajemy koncentrat pomidorowy, tymianek oraz w miarę potrzeb sól, pieprz i cukier do smaku. Mieszamy i gotujemy wszystko razem ok. 15 minut.

1 komentarz: