środa, 25 listopada 2015

SERNIK ŚLIWKA W CZEKOLADZIE




Ten rozkosznie pyszny czekoladowy sernik ze śliwką kalifornijską jest pierwszym przepisem jaki wypróbowałam z najnowszej książki Doroty Świątkowskiej „Moje wypieki – wielki powrót!”. Nie mogłam mu się oprzeć, bo już od samego patrzenia na zdjęcie wiedziałam, że będzie mi smakował. Sernik, czekolada i śliwki kalifornijskie – to zdecydowanie moje smaki! Zmieniłam bardzo niewiele (bo już tak mam, że zawsze robię coś po swojemu) – spód wykonałam z kakaowych herbatników, zamiast ciastek pełnoziarnistych, pominęłam rum w masie, odrobinę zwiększyłam ilość czekolady w polewie i nie użyłam do dekoracji śliwek w czekoladzie. Wydłużyłam też czas pieczenia, dodatkowo pozostawiając sernik w ciepłym piekarniku do przestudzenia, dzięki czemu prawie wcale nie opadł. Polecam ten serniczek wszystkim wielbicielom śliwek w czekoladzie! 

Spód:
  • 230 g kakaowych herbatników
  • 60 g roztopionego masła
Masa serowa:
  • 500 g mielonego twarogu
  • 250 g serka mascarpone
  • 3 duże jajka
  • 1 szklanka cukru
  • 130 g gorzkiej czekolady
  • 2 łyżki mąki pszennej
  • 2 łyżki rumu (można pominąć)
  • 100 g suszonych śliwek kalifornijskich
Polewa czekoladowa:
  • 50 ml śmietany kremówki 30%
  • 70 g gorzkiej czekolady
Do dekoracji:
  • kilka śliwek kalifornijskich lub śliwek w czekoladzie

Spód: Herbatniki drobno kruszymy (najlepiej w malakserze) i mieszamy z roztopionym masłem, do uzyskania konsystencji mokrego piasku. Dno tortownicy o średnicy 20 – 22 cm wykładamy papierem do pieczenia, a boki smarujemy masłem. Wysypujemy masę ciasteczkową i mocno ją ugniatając wylepiamy całe dno i boki mniej więcej do połowy ich wysokości. Wstawiamy do lodówki na 30 minut. 

Masa serowa: Czekoladę rozpuszczamy w kąpieli wodnej i studzimy. Śliwki kroimy na mniejsze kawałki i mieszamy z 1 łyżką mąki. Do miski wbijamy jajka, dodajemy cukier, twaróg, mascarpone, 1 łyżką mąki oraz rum (opcjonalnie). Miksujemy tylko tyle, aby składniki dobrze się połączyły. Wlewamy roztopioną czekoladę i miksujemy. Na koniec wsypujemy śliwki wymieszane z mąką i delikatnie mieszamy, aby mniej więcej równo rozłożyły się w całej masie serowej. Masę wylewamy na schłodzony spód ciasteczkowy i wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 1600C (bez termoobiegu) na 60 – 70 minut. Po tym czasie piekarnik wyłączamy i zostawiamy w nim sernik do przestudzenia.

Polewa czekoladowa: W rondelku podgrzewamy śmietanę kremówkę prawie do wrzenia i zdejmujemy z palnika. Dodajemy połamaną czekoladę i odstawiamy na 2 minuty. Po tym czasie mieszamy do powstania aksamitnie gładkiej polewy.
Zimny sernik smarujemy ciepłą polewą i dekorujemy posiekanymi śliwkami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz