sobota, 4 stycznia 2014

KUKUŁKOWIEC - CIASTO BEZ PIECZENIA




Kukułkowiec, czyli ciasto o smaku znanych wszystkim cukierków Kukułek. Bez pieczenia, szybkie i łatwe. Najlepsze po dwóch dniach, kiedy herbatniki całkowicie zmiękną. Nie zachwyciło mnie aż tak bardzo jak sądziłam, ale jest smaczne i warte uwagi, więc przepis podaję jako ciekawostkę.

Polecam też moje kolejne ciasto Kukułka.

  • 1 litr mleka
  • 300 g cukierków Kukułek
  • 4 budynie czekoladowe bez cukru
  • 4 łyżki cukru
  • 200 g miękkiego masła
  • 2 łyżki kakao
  • 150 ml likieru czekoladowego (lub 100 ml wódki)
  • 500 g herbatników
  • 1 biała czekolada + 2 łyżki śmietany kremówki

Pół litra mleka podgrzewamy na małym ogniu, wsypujemy cukierki i wciąż podgrzewając, mieszamy do czasu aż wszystkie się rozpuszczą. Zwiększamy ogień i doprowadzamy kukułkowe mleko do wrzenia. Wlewamy budynie rozmieszane w pozostałym mlekiem i cukrem i mieszamy do momentu aż masa mocno zgęstnieje. Studzimy.
Miękkie masło miksujemy z kakao i dodajemy po 1 łyżce zimnego budyniu. Na koniec dodajemy likier lub wódkę. Miksujemy.
Blaszkę o wymiarach 21 x 26 cm lub podobną wykładamy papierem do pieczenia i układamy warstwami w następujący sposób: 1/3 herbatników, 1/3 masy budyniowej, 1/3 herbatników, 1/3 masy budyniowej, 1/3 herbatników i 1/3 masy budyniowej.
Białą czekoladę ze śmietanką rozpuszczamy w kąpieli wodnej i dekoracyjnie polewamy wierzch ciasta.
Ciasto wstawiamy do lodówki na co najmniej kilka godzin, a najlepiej na całą noc. Najlepsze jest po 2 dniach, kiedy herbatniki całkowicie zmiękną.


Źródło: Blog Cake Time – plus moja zamiana wiśni na polewę z białej czekolady.

16 komentarzy:

  1. Mam gdzieś zapisany przepis na podobne ciacho! Muszę się w końcu zdecydować i je zrobić, wygląda tak smakowicie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam kukułki, to dopiero jakie pyszne musi być ciasto))

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam kukułki, wieki całe ich nie jadłam... Myślę, że by mi to ciasto bardzo zasmakowało :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Interesujaca propozycja,wyprobuje przepis ,maz uwielbia kukuklki :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda pysznie. Mam pytanie jakich herbatników najlepiej użyć?! Budynie maja być te normalne małe bo sa też na podwójna porcje?! I jaiego masła najlepiej użyć prosiłabym o podanie nazwy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam i odpowiadam:
      - herbatniki najzwyklejsze z rodzaju Petit Beurre, dowolnej firmy
      - budynie w opakowaniach po 16 g (czyli pojedyncze)
      - masło najlepiej o zawartości 82% tłuszczu, dowolnej firmy, o nazwie masło extra w złotku
      Mam nadzieję, że pomogłam. Pozdrawiam i życzę powodzenia!

      Usuń
    2. SWIOETNIE WYGLADA I PEWNIE TAK SMAKUJE

      Usuń
  6. Zrobiłam według tego przepisu I jest PRZEPYSZNE:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie ma smaku kukułek tylko czekoladowy od budynku na darmo kupowałem cukierki nie polecam !!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widocznie to kwestia budyniu jakiego się użyło lub subtelności smakowych. U nas z całą pewnością wyczuwało się kukułki oraz posmak likieru, choć rzeczywiście prym wiedzie budyń, co widać przecież po składnikach. Przykro mi, że nie trafił w Pana gusta:(

      Usuń
  8. Każdy budyń na 0,5l mleka? Kako gorzkie,ciemne? Podane wymiary formy są mierzone na górze czy po spodzie? Cukier kryształ czy drobniejszy do wypieków? Śmietanka ile %?

    OdpowiedzUsuń
  9. Och, ile pytań! Na całe ciasto zużywamy 1 litr mleka. W pierwszym 0,5 l rozpuszczamy kukułki, w drugim 0,5 l wszystkie 4 budynie. Jeśli pytanie dotyczy tego jaki budyń kupić, to chodzi właśnie o taki w opakowaniu na 0,5 l mleka. Kakao gorzkie, ciemne. Wymiary blaszki mierzyłam od spodu, jeśli będą różnice rzędu 2-3 cm ciasto również się uda. Używam zawsze cukru kryształu, nigdy nie miałam specjalnego do wypieków, ale raczej jest to tutaj i tak bez znaczenia, bo zarówno jeden jak i drugi rozpuści się w gorącym mleku. Śmietanka 30% lub 36%. Mam nadzieję, że pomogłam. Pozdrawiam i życzę powodzenia!

    OdpowiedzUsuń
  10. czy mogę pominąć likier (wódkę)? co to zmieni w cieście? pozdrawiam, monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłaby to zmiana zasadnicza. Cukierki kukułki mają lekki posmak alkoholu, więc ciasto o tej nazwie powinno zawierać alkohol, który delikatnie podkreśla jego smak. Same cukierki dodane wg przepisu nie utrzymają tego smaku. Jeśli nie dodamy alkoholu otrzymamy po prostu ciasto budyniowe, które będzie oczywiście całkiem smaczne, tylko to już nie będzie raczej kukułkowiec. Życzę powodzenia i pozdrawiam!

      Usuń