piątek, 24 sierpnia 2018

SOK Z ARONII Z SOKOWNIKA




Aronia w tym roku skorzystała na upalnym lecie i nie czekając do przymrozków dojrzała już pod koniec sierpnia. Większą cześć zbioru przeznaczyłam oczywiście na soki. Od niedawna posiadam sokownik, dzięki czemu ich robienie stało się dziecinnie proste. Z 3 kg aronii otrzymałam w ten sposób ponad 2 litry gęstego soku. Osobom bez sokownika niezmiennie polecam swój tradycyjny przepis na syrop z aronii. Niezależnie od sposobu każdy powinien sobie zrobić zapas tego niezwykle zdrowego soku. Polecam!

  • 3 kg aronii
  • 1,5 kg cukru

Przebraną i umytą aronię (może być wcześniej przemrożona) wkładamy do górnego garnka-sita zasypując 500 g cukru. Do dolnego garnka sokownika wlewamy wody do ¾ jego wysokości. Stawiamy na ogniu i parujemy ok. 2 godzin, zlewając w międzyczasie wytwarzający się sok, kontrolując i uzupełniając wodę w dolnym garnku oraz mieszając aronię, aby oddała jak najwięcej soku.
Do otrzymanego soku dodajemy 1 kg cukru i doprowadzamy do wrzenia. Gorący sok przelewamy do wyparzonych słoików lub butelek i natychmiast zakręcamy. Nie pasteryzujemy.

9 komentarzy:

  1. Zaskakujący przepis...Ja nie gotuję soku , prosto z sokownika do słoików i tyle. Może stać i dwa lata i nie psuje się :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można i tak. Ja niestety nie mam cierpliwości, aby stać przy sokowniku ze słoikami i pilnować ich napełniania, bo przecież trzeba je zakręcać póki gorące, jeśli nie chcę później pasteryzować. Sposób zależy raczej od organizacji pracy i własnych przyzwyczajeń, bo przecież końcowy efekt w postaci pysznego soku zawsze będzie ten sam ;)

      Usuń
    2. Ja gotuję później i dodaję dopiero cukier żeby połową cukru nie została w odpadach

      Usuń
    3. A ja gotuję bo słodzę dopiero później żeby cukru nie marnować😊

      Usuń
  2. Część aronii robię z cukrem a część bez cukru

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie psuje się bez cukru?

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja zalewam poszczególne partie soku do garnka. Jak już wszystko zaleje, próbuje. Ewentualnie dodaje cukier jak za mało słodki. Potem rozlewam po 1 dniu , po zagotowniu do słoików i pasteryzuję. To jest wygodniejsze. Dodajcie jeszcze goździki i kardamon w ziarenkach. Miodzio

    OdpowiedzUsuń
  5. Ile czasu może stać po otwarciu ???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W lodówce 2 - 3 dni. Dłużej nie testowałam. Sok robię zwykle w małych słoikach, tak aby po otwarciu zużyć go w ciągu jednego dnia i taka metoda sprawdza nam się najlepiej.

      Usuń