środa, 27 listopada 2019

DROŻDŻOWA GWIAZDA Z MAKIEM




Drożdżowego makowca upiekłam inaczej niż zwykle, bo w formie eleganckiej gwiazdy. Efektownie prezentował się na stole i cieszył oczy biesiadników. Dla ułatwienia dodałam tym razem gotowej masy makowej z puszki, ale jeśli macie więcej czasu to można ją przygotować samodzielnie z TEGO przepisu.

Ciasto drożdżowe:
  • 500 g mąki
  • 200 – 250 ml letniego mleka
  • 80 g roztopionego masła
  • 2 żółtka
  • 50 g cukru
  • 30 g świeżych drożdży
Dodatkowo:
  • 300 g masy makowej z puszki
  • 1 jajko do posmarowania
  • ½ szklanki cukru pudru
  • sok z cytryny


Drożdże rozcieramy z łyżką cukru i letniego mleka, odstawiamy na 15 min, aby podrosły. Po tym czasie dodajemy je do przesianej mąki razem z resztą mleka i cukru, żółtkami i roztopionym, letnim masłem. Wyrabiamy jednolite, sprężyste ciasto, które będzie odchodzić od rąk. Uformowane w kulę przekładamy do miski oprószonej mąką, przykrywamy i odstawiamy na ok. 1 godzinę do wyrośnięcia.
Po tym czasie ciasto przekładamy na stolnicę oprószoną mąką i dzielimy na 4 równe części. Każdą z nich formujemy w kulę i rozwałkowujemy na okrąg o średnicy 25 cm. Pierwszy z okręgów układamy na blaszce z wyposażenia piekarnika wyłożonej papierem do pieczenia i smarujemy 1/3 masy makowej. Na masie układamy drugi okrąg, smarujemy połową pozostałej masy makowej i dociskamy 3 okręgiem. Wykładamy resztę masy makowej, równo rozsmarowujemy i układamy ostatni blat ciasta. Na środku górnego okręgu układamy niewielki spodek o średnicy ok. 5 cm. Dookoła niego ciasto kroimy na 12 pasów. Pierwszy pasek ciasta chwytami palcami z samego brzegu i okręcamy 2 razy w lewo. Sąsiedni pasek okręcamy 2 razy w prawo i jego czubki zlepiamy z pierwszym okręconym paskiem. W ten sam sposób okręcamy i zlepiamy kolejne pary pasków tworząc 6 ramion gwiazdy. Ciasto przykrywamy ściereczką i odstawiamy na 20 – 30 minut do wyrośnięcia. Po tym czasie wierzch gwiazdy smarujemy roztrzepanym jajkiem i pieczemy 25 minut w piekarniku rozgrzanym do 1800C, do zrumienienia. Następnie ciasto studzimy i smarujemy lukrem przygotowanym z cukru pudru i soku z cytryny. 

6 komentarzy:

  1. W końcu drożdżówka z makiem w satysfakcjonującym dla mnie i mojego żołądka rozmiarze :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetnie wygląda taka gwiazda :) i fajnie się musi ją odrywać do jedzenia

    OdpowiedzUsuń
  3. A jakiej masy makowej używasz? Mnie jakoś od tych puszkowych odrzuca, bo zawsze są wodniste i maziowate. Może jest jakaś firma, która jednak umie robić dobry mak?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepsza masa makowa to zawsze ta, którą sami przygotujemy. Link do mojej domowej masy makowej podaję we wstępie postu. Z maku w puszcze korzystam kiedy nie mam czasu na jego własnoręczne przygotowanie i nie jestem przywiązana do żadnej konkretnej firmy;)

      Usuń
  4. I dla mnie tyle wystarczy, żeby się najeść i być szczęśliwą w święta :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Chociaż świąt nie obchodzę, zrobiłam ją już drugi raz. Pierwsza wersja była z dżemem wiśniowym. A teraz z makiem własnej roboty. Pychotka!

    OdpowiedzUsuń